Naliczenie kar umownych nie może być automatycznie utożsamiane z nienależytym wykonaniem zamówienia, gdyż w przypadku nienależytego wykonania zamówienia musi dojść do poważnego naruszenia obowiązków – za nienależyte wykonanie zamówienia nie można uznać jakichkolwiek uchybień ze strony wykonawcy. W postępowaniu na usługi doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej w zakresie zamówień publicznych, jakość opinii prawnej może być kryterium oceny ofert. Nawet opis przedmiotu zamówienia dokonany w taki sposób, że wyłącznie jeden wykonawca może złożyć zgodną nim ofertę, może nie być poczytany za naruszenie zasad wyrażonych w art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 Pzp (...)
czytaj więcej
30 maj 2018, 07:33
Ustawodawca w art. 29 ust. 1 Pzp wymaga nie tylko opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, lecz także w sposób uwzględniający wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, a więc także zawierający zakresu lub wielkość zamówienia.
czytaj więcej
30 maj 2018, 07:30
Samo odstąpienie od umowy jest tylko jednym z elementów konstrukcji tego przepisu i to elementem wtórnym oraz wynikowym. Najistotniejsze i konieczne do wykazania przez zamawiającego jest natomiast niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy w cywilistycznym rozumieniu tych pojęć oraz jednoczesne wykazanie, że odnosi się ono do istotnej części umowy i, że odpowiedzialność za taki stan rzeczy ponosi wykonawca.
czytaj więcej
29 maj 2018, 09:50
Analogiczny obowiązek informacyjny jak w przypadku pozyskiwania danych osobowych bezpośrednio od wykonawców powstanie, gdy zamawiający uzyska od wykonawcy dane osobowe dotyczące innych osób, o których mowa w art. 22a Pzp, gdy wykonawca w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub jego części, polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej innych podmiotów ...
czytaj więcej
28 maj 2018, 00:00
Zauważyć także należy, że użyte w art. 22a ust. 4 Ustawy sformułowanie „podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi” jest pojęciem węższym od udziału tych podmiotów w realizacji zamówienia (…). wymóg zrealizowania części zamówienia, z którymi wiąże się udostępniany zasób, należy rozumieć jako obowiązek faktycznego zrealizowania części zamówienia w charakterze podwykonawcy lub wspólnie z wykonawcą ...
czytaj więcej
18 maj 2018, 11:10
W badanej sprawie Zamawiający jako uzasadnienie dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki wskazał możliwość „zmarnowania” środków finansowych, które przeznaczył na przygotowanie inwestycji ...
czytaj więcej
17 maj 2018, 06:08
Zamawiający zrezygnował z wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczenia JEDZ, ponieważ uznał, że wykonawca podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 2 Pzp
czytaj więcej
15 maj 2018, 08:45
W SIWZ zamawiający wymagał, aby wykonawca w formularzu ofertowym oświadczył, że zobowiązuje się do zatrudnienia na umowę o pracę Dyrektora Kontraktu i Kierownika Budowy. Wykonawca złożył w terminie składania ofert formularz ofertowy nie obejmujący wymaganego przez zamawiającego oświadczenia o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę Dyrektora Kontraktu i Kierownika Budowy.
czytaj więcej
15 maj 2018, 08:40
Omówienie elektronizacji zamówień publicznych, problemów związanych z przesyłaniem JEDZ-a, omówienie stosowania przepisów RODO w procedurach zamówień publicznych, omówienie najważniejszych instytucji prawa zamówień publicznych z uwzględnieniem zmian w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, wyjaśnienie wątpliwości i rozwiązanie problemów związanych ze stosowaniem prawa zamówień publicznych oraz ...
czytaj więcej
14 maj 2018, 00:11
Zawarcie w treści gwarancji bankowej dodatkowej klauzuli identyfikacyjnej nie prowadzi do utraty przez gwarancję bankową charakteru gwarancji bezwarunkowej, a klauzula identyfikacyjna nie uniemożliwia zamawiającemu dochodzenia żądania wypłaty kwoty objętej gwarancją ani też nie nakazuje uzasadniania dochodzonego roszczenia …
czytaj więcej
7 maj 2018, 14:23
NEWSLETTER PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH to cykl 24 publikacji poświęconych stosowaniu przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych
czytaj więcej
7 maj 2018, 00:01
Nawet w przypadku art. 26 ust. 3 Pzp chodzi o złożenie dokumentów, wskazanych uprzednio przez zamawiającego w SIWZ, których złożenie wraz z ofertą było obowiązkiem wykonawcy, wynikającym z tego dokumentu, znanego wykonawcy przed terminem składnia ofert ...
czytaj więcej
7 maj 2018, 00:00
Na każdym szkoleniu wśród uczestników rozlosowane zostaną 2 licencje ProPublico i 2 licencje PPWydatki. System ProPublico to innowacyjne narzędzie, które w sposób systemowy wspomaga przygotowanie i przeprowadzenie procedury przetargowej zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, realizując postępowania prowadzone w trybach przewidzianych w ustawie, jak również zamówienia pozaustawowych do 30 000 euro. Absolutną nowością, jest zintegrowana z oprogramowaniem elektroniczna platforma e-usług, która w połączeniu z aplikacją tworzy kompleksowy system informatyczny realizujący w pełni obowiązek komunikacji elektronicznej między Zamawiającym a Wykonawcą, w ramach wchodzącej w życie w 2018r. elektronizacji zamówień publicznych.
czytaj więcej
25 kwi 2018, 10:15
„TOP 100” publikacji dla osób rozpoczynających pracę w zamówieniach publicznych - PODSTAWY PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH / Udzielanie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki
na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 Pzp
czytaj więcej
24 kwi 2018, 10:47
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej, mimo braku konkretnych dowodów, istniały również podstawy do oceny, że przedstawienie informacji, których dotyczy spór było wynikiem zamierzonego działania wykonawcy.
czytaj więcej
23 kwi 2018, 00:02