W sytuacji gdy następuje wniesienie wadium w formie pieniężnej, istnieje stan bezwzględnej pewności co do możliwości zatrzymania wadium w każdym z tych przypadków (jeżeli tylko wystąpi przesłanka zatrzymania wadium, zamawiający może w sposób niezależny, czy to od działań wykonawcy, czy podmiotu trzeciego, zrealizować swoje ustawowe prawo zatrzymania) ...
czytaj więcej
7 cze 2019, 00:01
Biorąc natomiast pod uwagę wynikającą z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp zasadę równego traktowania wszystkich wykonawców, wskazać należy, że zamawiający nie powinien promować niektórych z nich. A zatem, przekazanie zapytań wraz z wyjaśnieniami powinno nastąpić ...
czytaj więcej
7 cze 2019, 00:00
Odwołujący zarzucał naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 6 Pzp, zgodnie z którym Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
czytaj więcej
3 cze 2019, 00:00
Kryterium rozróżniającym i decydującym o odmiennej kwalifikacji oświadczeń i dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp jest cel ich składania oraz zakres informacji wynikający z ich treści.
czytaj więcej
30 maj 2019, 08:14
Zadeklarowana przez wykonawcę treść oferty musi znaleźć potwierdzenie w dokumentach składanych przez wykonawcę w celu potwierdzenia spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego.
czytaj więcej
30 maj 2019, 08:12
Istotne jest bowiem to, aby napisany znak ręczny - przy całej tolerancji co do kształtu własnoręcznego podpisu - stwarzał w stosunku do osób trzecich pewność, że podpisujący chciał podpisać się pełnym swoim nazwiskiem oraz że uczynił to w formie, jakiej przy podpisywaniu dokumentów stale używa ...
czytaj więcej
29 maj 2019, 00:00
czytaj więcej
27 maj 2019, 00:00
Dlatego zamawiający nie ma obowiązku wzywania wykonawcy do składania wyjaśnień, aż do momentu, gdy wykonawca wykaże, że cena nie jest rażąco niska.
czytaj więcej
24 maj 2019, 08:09
Krajowa Izba Odwoławcza zwróciła również uwagę, że omyłka uregulowana w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp nie musi być oczywista - przyjmuje się, iż może ona być ustalana na podstawie ...
czytaj więcej
20 maj 2019, 00:00
Należy także zwrócić uwagę, że w motywie 101 preambuły do dyrektywy 2014/24/UE ustawodawca unijny zawarł wskazówki dotyczące stosowania ww. podstawy wykluczenia. W preambule wskazano, że instytucje zamawiające „powinny ...
czytaj więcej
15 maj 2019, 07:15
Wbrew twierdzeniom Odwołującego komisja przetargowa wyznaczona do przeprowadzenia postępowania podejmowała w postępowaniu czynności, do których była zobowiązana, o czym świadczy dokumentacja postępowania nadesłana przez zamawiającego, w tym na przykład miało miejsce udostępnianie ofert poszczególnym wykonawcom, udzielanie odpowiedzi na pytania, protokolarne otwarcie ofert z udziałem publiczności, co potwierdzają znajdujące się w dokumentacji listy obecności z sesji otwarcia.
czytaj więcej
14 maj 2019, 00:00
czytaj więcej
13 maj 2019, 00:05
Nie można pomijać, że zamawiający wymagał sporządzenia kosztorysu ofertowego z podziałem na poszczególne obiekty budowlane, który zawiera przedmiar robót i kalkulację ceny metodą uproszczoną ...
czytaj więcej
13 maj 2019, 00:01
W praktyce oznacza to, że dopuszczalne jest wykazywanie braku podstaw do wykluczenia za pomocą zaświadczeń opatrzonych inną (późniejszą) datą niż zaświadczenia o niekaralności składane w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z art. 26 ust. 1 Pzp ...
czytaj więcej
9 maj 2019, 08:25
Jak obliczać termin składania ofert w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych
czytaj więcej
6 maj 2019, 12:51